SC. 04 | 06. Mémorial VICTIME SALUTAIRE, O CHRIST -O Salutaris Hostia

SAINTE CENE
Avant la communion
Pendant la communion, après le mémorial
Après la communion : action de grâces

         VICTIME SALUTAIRE, O CHRIST
                      O salutaris Hostia

    Mélodie : Erhalt uns, Herr, bei deinem Wort
                   Nun lasset uns den Leib begrabn
                   Herr Jesu Christ, dich zu uns wend
                   O Heiland, reiss die Himmel auf
                   Herr Gott, dich loben alle wir

1. Victime salutaire, ô Christ
    Qui ouvres les parvis du ciel,
    Quand nous attaque l’ennemi,
    Fortifie-nous, Fils éternel.

2. Victime expiatoire, ô Christ,
    Pour les croyants l’unique espoir,
    En toi ton peuple se confie
    Donne ta paix quand vient le soir.

3. Ô Dieu Fils, Père et Esprit saint,
    A toi la gloire, à toi l’honneur.
    Accorde-nous la vie sans fin
    Dans ton Royaume, Dieu Sauveur. Amen. (sur la dernière note)
                                                          
   
   
    
         Texte            O salutaris Hostia
                             St Thomas d’Aquin
                             Partie du « Verbum supernum prodiens »
                             Fr. : Yves Kéler, 29.10.2010

*      Mélodie           Erhalt uns, Herr, bei deinem Wort
                             Eglise ancienne, Martin Luther, 1543
                             RA 170, EG 193
                             fr. : Par ta parole, Dieu Sauveur, ABD 528
                             Seigneur, c’est toi notre secours
                             NCTC 237, ARC 544
                             Affermis-nous par ton Esprit
                             NCTC 390, ARC 884, ALL 62/74

*       Mélodie: :       Herr Gott, dich loben alle wir
                             RA 142, EG 300 = Ps 134 Bourgeois
                             fr. : = Vous saints ministres du Seigneur Ps 134
                                   LP 60,
                                   =Bénissons, Dieu, le seul Seigneur
                                   NCTC 134, ARC 134, ALL 134

         Mélodie:         Herr Jesu Christ, dich zu uns wend
                              1628, Görlitz 1648
                              RA 205, EG 155

         Mélodie:         Nun lasset uns den Leib begrabn
                              Wittenberg 1544, 1557
                              RA 314, EKG 174, EG 520

*      Mélodie           O Heiland, reiss die Himmel auf
                              Köln 1638, Augsbourg 1666,
                              RA 14, EG 7
                              fr. :  Oh! Viens, Seigneur, ne tarde pas
                                     ALL 31/10

         Les mélodies :  plusieurs mélodies sont possibles.
                                Les deux les mieux adaptées au texte sont :
    
         O Heiland’ reiss die Himmel auf, en temps habituel
         Erhalt uns, Herr, bei deinem Wort, pour le Carême et la Passion



AUTRE FORME

Adaptée au chant : Verbe éternel venu des cieux
                           Das Wort geht von dem Vater aus

1. Victime salutaire, ô Christ
    Protège-nous de l’ennemi.
    Ouvre pour nous l’entrée du ciel :
    Fortifie-nous, Fils éternel.

2. Victime expiatoire, ô Christ,
    Ton peuple en toi seul se confie.
    Toi qui es son unique espoir,
    Donne ta paix quand vient le soir.

3. Dieu Père et Fils et l’Esprit saint,
    Accorde-nous la vie sans fin
    Dans ton Royaume, Dieu Sauveur.
    A toi la gloire, à toi l’honneur. Amen. (sur la dernière note)
                                                    


Le texte

O Salutaris Hostia est une hymne chrétienne chanté pour rendre gloire à Jésus-Christ présent dans l’Eucharistie. Elle fait partie de Verbum Supernum, qui a été composée par Thomas d’Aquin. (Wikipedia)

        Le chant peut être ajouté à « Verbe éternel venu des cieux », voir sous Lettre Ve

O salutaris Hostia, « O Saving Host », is a section of one of the Eucharistic hymns written by St Thomas Aquinas for the Feast of Corpus Christi. He wrote it for the Hour of Lauds in the Divine Office. It is actually the last two stanzas of the hymn Verbum supernum prodiens, and is used for the Adoration of the Blessed Sacrament. The other two hymns written by Aquinas for the Feast contain the famous sections Panis angelicus and Tantum ergo. (Wikipedia)

O Salutaris Hostia  (O Saving Host).

The first line of the penultimate stanza of the hymn, « Verbum supernum prodiens », composed by St. Thomas Aquinas for the Hour of Lauds in the Office of the Feast of Corpus Christi. This stanza and the final stanza, or doxology (Uni trinoque domino), have been selected to form a separate hymn for Benediction of the Most Blessed Sacrament. Usually, and most appropriately, it is begun either when the door of the tabernacle is opened or when the monstrance is being placed on the throne of exposition. In England the singing of the « O Salutaris » is enjoined in the « Ritus servandus », the code of procedure approved by a former synod of the Province of Westminster (see BENEDICTION OF THE BLESSED SACRAMENT). But the use of the hymn, not being prescribed in the rubrics, is not of universal obligation. It is, however, very generally used, although any other appropriate text is permissible, such as the « Adoro Te devote », the « Pange, lingua », the antiphon « O sacrum convivium » etc. While it is not forbidden to sing vernacular hymns at Benediction the « O Salutaris », being a liturgical text, cannot be sung in the vernacular (S.R.C., 27, Feb., 1882, Leavenworth. Cf. « Am. Eccl., Rev. », April, 1895, 341). The hymn is often chosen as a motet for solemn Mass, and may thus be used after the proper Offertory for the day has been sung or recited. An indefensible, but, fortunately, very rare, custom, perhaps inaugurated by Pierre de la Rue, the profound contrapuntal composer of the fifteenth century, was that of replacing the « Benedictus » at Mass by the « O Salutaris ». Gounod imitated his example in his first « Mass of the Orpheonistes », but in his second mass of that name gives both the « Benedictus » and the « O Salutaris », as Rossini in his posthumous « Messe Solennelle » and Prince Poniatowski in his « Mass in F ». The plain-song melody in the eighth mode is beautiful, and forms the theme of de la Rue’s musical tour de force in the Mass of that title. The modern settings have been very numerous, although not always serviceable, inasmuch as many are too theatrical for church use; others are entirely for solo use, and still others probably violate the prescription of the Motu Proprio of 22 November, 1903, requiring that in hymns the traditional form be preserved. There are about twenty-five poetical versions of the hymn in English. (Wikipedia)